Vragenlijst

1. Doelen & Criteria

  • Wat is het doel van de website? Wat wil uw organisatie met de website bereiken?
     
  • Wie is de doelgroep van de website?
  • Aan welke criteria moet de site voldoen om het project geslaagd te noemen?

2. Uitstraling Website

  • Is er een bestaande huisstijl? In welke mate moet deze worden gevolgd?
  • Wat moet de website uitstralen? Wat moet de website vertellen over uw organisatie?
  • Welke stijl past bij uw organisatie? Omschrijf deze stijl in kernwoorden.
  • Wat moet de website vooral niet uitstralen?
  • Als u één ding kan kiezen dat de bezoeker moet onthouden, wat zou dat zijn?
  • Zijn er voorbeelden van websites die u aanspreken (“zo’n website wil ik ook wel”) en websites die u niet aanspreken (“zo’n website wil ik absoluut niet”)?

3. Functionaliteit & Content

  • Op welke wijze moet de website worden gebruikt? Voorbeelden zijn: verstrekken van informatie, werven van nieuwe klanten, verkopen van producten of dienstverlenend.
  • Moet de website geïntegreerd worden in de bedrijfsprocessen? Bijvoorbeeld communicatie met de klant met behulp van nieuwsbrieven of integratie met bestaande databases.
  • Moet de bezoeker door de aanwezige informatie op de website kunnen zoeken?
  • Welke andere functies en onderdelen moet de website hebben? Bijvoorbeeld nieuwsberichten, acties, versturen van nieuwsbrieven, contactformulier, routekaart, inschrijfformulier, enquêtes etc.
  • Welke informatie moet er voor de bezoekers van de website toegankelijk zijn? Zijn er in deze informatie nog prioriteiten aan te geven? Wat moet meteen beschikbaar zijn en wat kan meer naar de achtergrond?
  • Welke informatie moet eenvoudig actueel te houden zijn?
  • Hoe vaak gaat de informatie op de website worden aangepast? Hoeveel tijd is er ingeruimd om de informatie actueel te houden?
  • Moet de website meertalig zijn?
  • Moet de website geoptimaliseerd worden voor weergave op tablets en smartphones?

4. Zoekmachineoptimalisatie

  • Is het belangrijk dat de website goed gevonden kan worden in zoekmachines in Google? Bijvoorbeeld omdat het wenselijk is dat nieuwe klanten op die manier in contact komen met uw organisatie?
  • Met welke zoektermen moet de website gevonden kunnen worden?

5. Organisatorisch

  • Wie is de opdrachtgever?
  • Wie voert de projectleiding van dit project en is tevens centraal aanspreekpunt? Is deze persoon bevoegd projectmijlpalen en kwaliteitstoetsen goed te keuren?
  • Wanneer moet het project worden opgeleverd?
  • Welke persoon of personen zijn na oplevering van de website verantwoordelijk voor het actueel houden van de website?